Wednesday, July 20, 2011

sharing is caring

heho . tadi bangga dengan nasik lemak sampai lupa nk cerita J
dah masuk bape hari saya jarang skype dengan daham , daham bz buad plan J nanti da siap bole lah webby lagik !!! yeay ! tapi semalam kan , daham bagi lagu cinta mukabuku kat saya , motif ? hehe . xtaw tp saya dengar jelah . mungkin besh kot lagu tuh . nge~
pagi  tadi kaki kena gigit semut jahat masa nak jemur baju.(terus x jadi jemur baju )
sampai sekarang rasa gatalnya.
-----
pagi-pagi dah buka fesbuk.most recent rituals.baca semua updates oleh kawan-kawan.

dan mata saya tersangkut pada satu artikel yang seorang kawan share.
(kalau nak baca sendiri,boleh klik kat
 sini.tapi kalau nak baca sikit-sikit, bawah ni saya share sebarang dua.

kisahnya bermula apabila saudara ni dapat satu soalan daripada seorang saudaranya:


biasalah.dilema remaja-remaja.dilema orang bercinta,tapi belum berkahwin.
merisaukan 'how bad will it go dalam bercinta-cinta ni?'.

yang baru kenal,risaukan takut nanti berpegangan tangan.
yang berpegangan tangan,risaukan nanti bersentuh-sentuhan.
yang bersentuh-sentuhan,risaukan jadi perkara yang tak sepatutnya.

teringat masa saya di convent dulu.
antara perkara yang paling ditakuti untuk students yang 'bercouple' (as they call it that time), adalah public marriage.
maknanya, mana-mana couple yang dah kantoi ni (kantoi maknanya orang dah tau diorang ni two lovebirds la,bukan kantoi tangkap basah ke apa),akan 'dikahwinkan' dalam satu upacara di khalayak ramai, mungkin bertujuan untuk mewujudkan perasaan malu di kalangan mereka ini supaya tak 'couple' lagi dah lepas tu.

masa tu saya berboifren sudah,dengan shahmi .tapi bukanlah dalam sekolah yang sama.
jadi saya tidak merasakan debaran bercinta secara senyap-senyap itu.
dan seingat saya,public marriage itu hanyalah sekadar propa saja.
mungkin untuk menakut-nakutkan students.

mungkin ada orang setuju, mungkin ada orang tidak setuju.
tapi,ada orang kata,budak-budak belasan tahun ni dah tak boleh tegur elok-elok dah.
kena kasi tunjuk kat muka diorang,baru senang diorang faham.

tapi,tegur pun sudah,tunjuk pun sudah.
kenapa 'pengajaran' itu masih tidak sampai ke hati mereka?
apa yang kurang kat sini?

jadi,bakal-bakal ibu dan bakal-bakal bapa sekalian,
esok-esok bila datang masa anda,cabaran untuk mendidik anak anda mungkin lebih hebat lagi.
camne nak buat tu?

part ni yang paling saya suka sekali baca.
Kamu panggil kamu golongan kebenaran? Mengajak kepada kebaikan? Maka kenapa kamu mencela-cela, menghina-hina, memulaukan mereka yang memerlukan lagi teguran kamu, nasihat kamu, bimbingan kamu?

sangat terkesan di situ.
betapa sebenarnya islam sangat meminta kita kepada berbuat baik.
nak tegur orang yang buat dosa pun kena berbaik-baik.
win-win situation.kan?

but it is still a challenge.
tegur orang lain satu hal.
camane nak tegur anak sendiri kalau anak sendiri dah buat dosa?
dalam nak menahan kemarahan tu,sambil nak tegur anak sendiri tu?

mungkin anak sendiri.mungkin isteri sendiri.mungkin ibu bapa sendiri.
mampu tak nak buat semua tu?



sangat jahil sebenarnya kita ini kan?


ouh yea , daham : miss you !

hey! ni yn versi avatar ye kawan2 , yg real daham sanad cumill keyh !



No comments:

Post a Comment