Thursday, April 14, 2011

it's not easy to be me..

Assalamualaikum..

selamat hari lahir to Ridzuwan Mustafa.. (kenangan yg x berapa manis nk engat ni) seriously ko memang belagak tau x??semalam aku send somting kat wall ko...ko senyap je..sumpah..aku memang marah gila kat ko..tapi aku malas nk tunjuk..benda dah lepas kan?mak aku cakap xbaik jadi perigi cari timba..so..ko x layak untuk aku pun..actually..!!paham?? puas ati aku ni ha,.. haha..aku taw tak ada sapa comment n x ada sapa yang baca entry ni..so..aku decide nak luahkan something..

hmm..asenye... entry2 yg telah dihantar, sudah meliputi karangan yg bjela2 yg yana rencanakan..
entahlah.. tibe-tibe sedang aku rase perasaan itu.. lalu ku taip sekadar mengadu...pada noorhana..actually lots of thanks..sebab die selalu ade bile memerlukan..saya sayang kamoo..setakat ni awak belum menghampakan saya lg.. :)

entry kali ini.. dibuat smata-mata aku bingung terasa sakit yg melanda...
ia dah lama.... tp alang-alang.. baik crite je...

okey... honestly.. aku.. dilahirkan sebagai orang yang penuh dengan ujian dalam hidup...
k la fine, sume orang ade cabaran masing2.. tapi lain org.. lain pjalanannye..
diri aku.. aku yang rasa.. jadi kadang-kadang aku paling malas nak layan, bile orang ckp.. ‘ala be cool la.. remeh je kot ‘.. ceh!!... cube r ase...

aku suke gune words " ITS NOT EASY TO BE ME "... realy mean it..
ape yg susahnye jadi aku??..

tepat 05:60 pagi.. bersamaan dengan pukul 6 pagi tanggal 03Februari.....
aku celik ke dunia..
tidak ketahuan pula aku..
apa keadaan nya ketika itu..
yang tersedia aku maklum..
hampir sepanjang mase aku akan menangis..
mak salu cakap.. " ingat kan, petang dah nangis, malam akan tido..".. tapi tidak!!!..
aku akan menangis sepanjang ketika... kenape ye??...tapi memang ye pun..mak cakap..dari kepala aku besar buah epal lagi aku memang kuat menangis..paham?? so..xbole nak salahkan sapa2..tu sifat semulajadi aku..ok.

saat aku mula belajar tatih, melangkah sebuah kehidupan..
aku berpenyakit.. dan sakit itu, tak mampu aku ceritakan..
kerana ia terlalu sulit untuk dikhabarkan..
tetapi mujur.. ia hilang dimamah waktu...

zaman persekolahan..hampir  setiap tahun, mesti wajib, aku akan demam panas sgt2.. 3 hari berturut2.. rabu, khamis, jumaat..konfius aku.... tapi damamnye YA RABBI.. mcm org terlantar uzur.. serius ape pun xtjamah... even, reaksi dan keadaan aku, same sperti atok aku yang baru mninggal dunia dlm sebulan sebelum aku demam panas.. dan ia diakui sendiri oleh mak dan angah aku... mungkin, klu la nak tnye atok , knpe bernafas sperti itu.. dah arwah dah die.. tp klu brtnyekan pd aku, yg msih bernafas ni.. ade sdkit kelegaan, klu aku bnafas sedemikian..  tersangat2 mersaukan mak dan kuarge yg lain..

dizaman kuliah, masa kat kolej poly- tech mara dulu..aku dapat tahu yg aku ni ade penyakit, yg jarang dihidapi oleh orang malaysia..
dlu mase bljr, lepas mkn.. kitorg akn pergi surau..
dan tido sketika, smentara mnunggu kuliah seterusnya..
masing-masing senang melabuhkan badan mreka..
sedang aku, hanye mmpu mlelapkan mata dlm keadaan terduduk..
ini kerana, klu aku terbaring... perut aku akn sakit... mse tu, aku salu bermasalah.. aku xdapat fokus pd study..
malah pmakanan  aku juge tidak tratur, gara-gara aku slalu sakit..
oleh krne terlalu musykil dgn sakit tu..
ptengahan OGOS 2009 angah  bwk aku g jmpe doctor..
doctor tu ckp.. yg aku ni mnghidap sakit, yg jarang dhidapi oleh org malaysia..
name nye.. " Irritable Bowel Syndrome"  mase tu.. aku pun xfhm, pe kejadah la pekataan tu..
then aku pun buat research.. bukak GOOGLE..aku jmpe banyak artikel..
IBS atau dkenali sbagai sindrom gangguan usus..

(IBS) adalah masalah yang melibatkan usus besar.
SINDROM gangguan usus (IBS) adalah masalah yang melibatkan usus besar. Ia boleh mengganggu fungsi normal kolon (usus besar). IBS tidak merbahaya tetapi ia boleh menjejaskan gaya dan kualiti hidup anda. Anda mungkin akan rasa tidak selesa dan tertekan. Sesetengah pesakit yang mengalami IBS tidak boleh bekerja, menghadiri majlis sosial, atau melakukan perjalanan walaupun tempat yang dituju berdekatan.
IBS adalah masalah utama di negara Barat. Malah IBS adalah salah satu daripada masalah yang paling kerap didiagnos oleh pakar gastroenterologi. Masalah tersebut semakin menular di rantau Asia Pasifik dan menyebabkan semakin ramai orang menghidapnya. Secara umumnya, wanita dan golongan muda berisiko dua kali ganda menghidap IBS berbanding kaum lelaki. Wanita muda cenderung untuk mendapat IBS semasa kedatangan haid dan apabila mereka berada dalam keadaan tertekan.

Penyebab IBS
Penyebab utama IBS masih tidak diketahui. Umumnya pesakit IBS selalunya mempunyai kolon yang sensitif terhadap makanan tertentu. Ketidakseimbangan pergerakan usus iaitu pergerakan usus yang terlalu cepat mungkin menyebabkan cirit-birit dan pergerakan usus yang terlalu perlahan pula boleh menyebabkan sembelit. Penyebab lain IBS adalah masalah gangguan stimulasi pada sistem saraf otak ke perut. Aktiviti pergerakan usus kecil yang tidak normal juga memainkan peranan atau penyebab IBS. Pesakit yang pernah mendapat jangkitan usus cenderung mendapat IBS. Kajian menunjukkan pesakit IBS mempunyai usus yang lebih sensitif berbanding mereka yang tidak menghidap IBS.
Faktor persekitaran dan genetik saling mempengaruhi. Besar kemungkinan mereka yang mempunyai masalah IBS mempunyai ahli keluarga yang pernah menghidap penyakit ini.
Faktor gaya hidup seperti pengambilan terlalu banyak makanan berlemak dan kurang bersenam mungkin juga menyumbang kepada masalah IBS. Pengambilan diet berserat tinggi disarankan untuk menghindari IBS.

Merawat IBS
IBS mungkin sukar untuk dirawat. Tetapi ia boleh dikawal biarpun tidak boleh disembuhkan sepenuhnya. Rawatan IBS bergantung kepada jenis gejala yang dialami penghidap dan sejauh mana ia menjejaskan hidup anda setiap hari. Tiada ubat tertentu untuk merawat IBS. Rawatannya bertujuan mengurangkan kekerapan dan keseriusan gejala IBS. Ubat anti-spasma (ubat untuk meredakan kekejangan pada otot usus dan dinding abdomen), anti-keresahan trisiklik, ubat untuk merawat fungsi kolon, julap atau laksatif (untuk merawat sembelit) dan ubat anti cirit-birit adalah asas rawatan untuk IBS. Pengambilan lebih banyak serat atau makanan kesihatan tambahan mungkin boleh membantu sesetengah pesakit yang mengalami sembelit, namun ia akan menyebabkan kembung kepada sesetengah pesakit yang lain. Probiotik adalah juga didapati berkesan membantu mengurangkan gejala IBS.
Untuk peringatan, tiada satu jenis rawatan yang sangat berkesan untuk semua orang. Anda perlu bekerjasama dengan doktor anda untuk menentukan rawatan yang terbaik. Anda juga mungkin perlu menukar gaya hidup, khususnya berkenan pemakanan sihat dan amalan senaman.

Hidup dengan IBS
IBS menjejaskan kualiti hidup anda jika anda tidak mengambil langkah-langkah mencegah atau merawat gejalanya.

Langkah mengurangkan risiko IBS:-
# Amalkan gaya hidup sihat. Selalu bersenam, tidur secukupnya dan berhenti merokok.
# Amalkan tabiat makan yang sihat – Pastikan anda mengamalkan keseimbangan, kesederhanaan dan kepelbagaian dalam pemakanan

Anda juga dinasihatkan mengelak:-
# Makan terlalu banyak
# Makanan tertentu yang mungkin sensitif kepada anda
# Rasa tertekan – Tekanan boleh merangsang pengecutan otot menyebabkan otot usus dan abdomen mengejang. IBS bukan penyakit yang boleh diambil mudah atau remeh. Ia menjejaskan kualiti hidup pesakit.

complicated.. tapi aku faham... nak pulak, aku ade study sikt2 pasal food and science so aku faham sangat penyakit ni.. aku xpenah ase, gaye pemakanan aku penyebab aku sakit.. sbb aku mkn.. same mcm org len mkn.. malah aku lebihkan sayur dr yg lain...

tapi satu artikel, mase aku sedang meneliti topic permasalahan aku..
punca utama IBS adalah gangguan emosi.. tekanan..
aku terus terdiam.. bawa bala betul!!.. mase tu aku tunjuk artikel tu kat nina.. dan die tengok je aku..
ouh... bagi penerangan ringkas aku..

pe yang aku rase??...

- aku xkan dpat ape2 pun manfaat dr ape yg aku mkn..

- ape yg aku mkn, akn keluar saat aku bru selesai membasuh tgn... kdg2 xsmpat minum air pun..

- sbb tu, kebanyakan waktu aku dgn org luar, aku xsuke makan.. dan jarang makan buat masa ni...aku akan menyusahkan orang.. hampir sepanjang mase aku akan ke tandas!! (kalau xpegi tu aku terpaksa tahan takut kantoi ngn kawan2 aku)

- bgitu juge penyerapan air.. kulit aku, serius mcm org xcukup air..bila digaru..mesti tinggal kesan putih..macam kering.. aku terseksa.. xtahu nak imagine mcm mane.. tanpe air dlm bdn, kulit aku akan jd teruk sgt.. kadang2 nak mngis aku tgok... nak lagi ble aku bkerja.. aku xboleh bepeluh.. klu tak, menangis2 aku mnggaru2 badan n kaki aku.. serius.. teramat seksa.. dan salu, ble jd cmtu.. ble aku mandi.. aaaarrrgggh!!!. pedih sgt2.. hurm.........

- aku perlukan air.. tp ape la manfaatnye, minum air banyak2.. dan aku akan ke tandas dengan banyak2 juga??... hanye skadar pngubat haus sketika...

- tapi skrg kire kurang sikitla.. klu dlu.. stiap kali sakit perut, aku akan menangis.. sakit mak.. sakit sgt...

- pd kwn2 yg sedia tahu aku sakit.. lagi2 yiyin.. bile aku sakit perut... die salu bg kekuatan.. die suruh aku cakap " hapy2"..aha..(hepy-hepy kecil).. pentingnya die bagi aku..penyambung kekuatan..alhamdulilah.. mmg agak berkesan..

- aku tak boleh menangis.. xboleh tertekan... klu x.. aku bukan je nangis disbbkan masalah.. malah, aku jugak akan mngis disbbkan perut yg sakit... tragis betul hidup...

sbb tula, bagi aku orang yg dah tahu aku ni sakit, lagi senang lenang nak sakitkan hati aku.. die mmg sungguh tak berhati perut... suke kot tgok aku mnderita...

ouh sambung tentang pergi jumpe doktor tu.. ubat boleh didapati di hospital tu, tp mase tu aku g private hospital.. so aku tahu, mesti mahal gile.. then, angah tnye kat doc.. klu kat farmasi, brpe hargenye??.. rm7 satu pil.. wakakaka.. hebat tul penyakit ni, mkn duit tol... so angah pun xbeli..

plus-plus aku mmg xnk... bile aku tahu, sakit aku ni disbbkan oleh tekanan emosi.. ubat anti keresahan??? confirm ubat tu, ade side effect klu aku bgantung kat ubat tu.. mental aku boleh shot!!!... jd lah aku penghuni Tanjung Rambutan... ??.. teka la!!..

ouh ditekankan disini.. hanya aku je yg bpenyakit ni.. xpenah ade keturunan aku ade sakit ni..
dan aku seorg yg aktif dngn sukan... trsgt aktif..dulu la..(masa kat convent)
pengamal sayuran yg terlalu obses.. ouh pengambilan diet berserat??... saya pemakan bijirin yg sgt bagus!!..
probiotic??... ye saya  peminum yakultn n vitagen yang bjaye..... jd tiade penyebab bekaitan makanan!!.. segalanye sbb aku ni ade tekanan emosi!!


kini usia aku sudah menjengah setahun jagung.. berserta sakit IBS tadi..
terkadang aku dihujani kesakitan lain yang aku tidak faham puncanya...
dari zaman kuliah..
aku selalu kejang-kejang badan.. lagi2 bile time mandi..
pergh sakitnye.. hnye ALLAH  je yg tahu.. mase tu aku, xla amik port sgt..
difikir2.. mungkin aku ni kesejukan..

lame-lame ia makin mnjadi2..
dan pling sakitnye, bukan pd ketika mandi je aku  sakit camni..
hampir dalam kesemua keadaan..
kdg2.. klu aku xsengaje dipukul kwn.. aku boleh sakit..
penah terjadi tempoh hari.. masa aku tu aku dengan fikri bejalan g taman mainan petang2 niat nak bergurau senda..
sekali aku terduduk..cuba menahan diri mengelak kesakitan..
bahagian yg paling kritikal, adalah di dada..

kdg2 aku fikir.. mcm ni ke sakit jantung??..(teringat pulak kt abah)
serius.. klu sakit tu dtg.. menangis aku.. xtertanggung..
penah  juge baru-baru ni.. aku cuba menangkap handset aku, yang hampir jatuh ke lantai..(xpayah tangkap pun memang da buruk gila handset aku tu)
dan dsebabkan  aksi pergerakan anggota dlm keadaan pantas itu..
aku terduduk.. sambil menjerit2 kesakitan.. angah dtg.. dan mngurut blkg ku.. mujur.. aku tak ape2..
aku malas nk btau emak..orang tua tu pun selalu sakit..nk pikir aku lagi..nak jaga abah lagi..habis2 dia pulak yang x terjaga nanti kan..susa..aku xmau menyusahkan mak aku..sebab mak adalah orang yang paling aku sangat2 sayang selepas angah n kak chik..mimi too..
sakit ape aku ni??...
belum cukup tu, klu aku sedih.. klu aku sakit hati.. tekanan.. nafas aku tersesak2..
mngis2 aku tcungap2 mcuri2 nafas.......
hurm......... aku tak tahu ..
bahagiakah hidup aku??... xde someone special pun x apa bagi aku..yang penting..mak ada..angah ada..shahmi??emm..aku xpasti pasal tu..
aku selalu ingat......... aku akan cuba mnghargai hari ni... kerna esok, belum tentu milik aku....
hari-hari.. aku cube tersenyum..(senyum...xperlu kata apa2 senyum..) walau dlm hatiku cukup merana...

hidupbaik2 yana...


No comments:

Post a Comment